Zakwas z buraków na Lactobacillus plantarum 299V – sposób na anemię i zaparcia

napisany przez Dr Natasza Staniak
  • Jak samodzielnie przygotować zakwas z Lactobacillus plantarum 299 V? – sprawdź tutaj.
  • Dlaczego warto stosować Lactobacillus plantarum 299 V w regulacji wypróżnień? – dowiesz się tutaj.

Czy kiszonki i zakwasy to to samo co probiotyki?

Wszyscy wiedzą, że kiszonki i zakwasy są zdrowe. Powstają one dzięki procesowi fermentacji prowadzonemu przez bakterie. Kiszonki i zakwasy nie zastępują jednak dostępnych w aptekach probiotyków i to z co najmniej dwóch powodów.

1) Często po dłuższym czasie przechowywania w kiszonkach nadal jest sporo korzystnych dla zdrowia produktów przemiany materii bakterii, ale same mikroby są już martwe. Z kolei w probiotykach są najczęściej bakterie liofilizowane, które budzą się dopiero w przewodzie pokarmowym człowieka. Tam zaczynają rozmnażać się i „pracować” na korzyść swojego gospodarza.

2) Probiotyki zawierają konkretne szczepy bakteryjne, a jak się okazuje, właściwości probiotyków są często szczepozależne. Oznacza to, że nie każdy probiotyk działa tak samo. Dla przykładu spośród Lactobacillusów, czyli bakterii, które są w stanie fermentować żywność, działanie całkowicie hamujące rozwój bakterii wywołujących próchnicę ma Lactobacillus plantarum 299V i Lactobacillus plantarum 931. Szczepy takie jak L. rhamnosus LB21, L. paracasei F19, L. reuteri PTA 5289 i L. reuteri ATCC 55730 hamują ten rozwój dość słabo.

Dlaczego warto zrobić samodzielnie zakwas na wybranym szczepie probiotyku?

Na szczęście możemy samodzielnie przygotować sobie kiszonkę lub zakwas zawierające wybrany przez nas szczep probiotyczny. Może to być na przykład zakwas z buraków. Przechowując go w lodówce przez okres 2 tygodni i spożywając codziennie, dostarczymy organizmowi żywy szczep probiotyczny o konkretnych właściwościach prozdrowotnych, bez konieczności połykania kapsułek. Dodatkowo wyprodukowany przez nas zakwas będzie stanowić naturalne źródło witamin, minerałów i przeciwutleniaczy. Zakwas z buraków ma działanie detoksykujące, przeciwzaparciowe, wzmacniające odporność, poprawiające stan włosów, skóry i paznokci i antyoksydacyjne, a więc przeciwstarzeniowe.

Lactobacillus plantarum 299 V – właściwości prozdrowotne

Decydując się na samodzielne przygotowanie zakwasu probiotycznego wybrałam szczep Lactobacillus plantarum 299V, głównie dlatego, że jest to probiotyk poprawiający wchłanianie żelaza – również z z posiłków roślinnych. Moja nastoletnia córka jest wegetarianką, co sprawia, że z powodu niespożywania mięsa, będącego głównym źródłem łatwo przyswajalnego żelaza, zagrożona jest anemią. A anemia, to jak wiadomo, nie tylko zajady, szorstka, łuszcząca się skóra, łamliwe paznokcie i włosy. Nieleczona niedokrwistość może spowodować pogorszenie się nastroju, zaburzenia pamięci, uczucie przewlekłego zmęczenia i problemy z koncentracją.

Szczep Lactobacillus plantarum 299v jest już na rynku od ponad 30 lat i ma wiele badań klinicznych, w tym nawet u maleńkich dzieci, dlatego można go bezpiecznie stosować w każdej grupie wiekowej. Do tego jest często wykorzystywany w przemyśle spożywczym – do produkcji kiszonek, jogurtów, napojów fermentowanych i wina.

Samemu zakwasowi z buraków przypisuje się działanie antyanemiczne. Nie wynika ono jednak z dużej zawartości żelaza w burakach, jak sądzi wiele osób. 100 g buraka zawiera jedynie 1 – 2 mg żelaza, a więc bardzo mało. Dobroczynne działanie zakwasu wynika z dużej ilości wyprodukowanych przez bakterie kwasów organicznych, które obniżają pH i poprawiają przez to wchłanianie żelaza zawartego w innych posiłkach.

Szczep Lactobacillus plantarum 299v, również produkuje kwasy organiczne, ale badania kliniczne wykazały, że ma dodatkowe właściwości, które znacząco wpływają na poprawę wchłaniania żelaza z posiłków.

Jest to przede wszystkim zdolność żywych bakterii do stymulacji produkcji mucyny, która pokrywa błonę śluzową jelit. To właśnie w mucynie znajduje się transporter żelaza dwuwartościowego i enzymy, umożliwiające wchłanianie się żelaza. Dodatkowo probiotyk produkuje fitazy, które rozkładają trudnoprzyswajalne kompleksy żelaza z fitynianami znajdującymi się w produktach pełnoziarnistych.

Lactobacillus plantarum 299v ma badania kliniczne pokazujące, że zwiększa wchłanianie żelaza z różnego rodzaju posiłków. Badany był zarówno u miesiączkujących kobiet, u sportsmenek, jak i u kobiet w ciąży.

Sam zakwas z buraków ma działanie zapobiegające zaparciom. Z kolei szczep Lactobacillus plantarum 299V ma działanie regulujące wypróżnienia (więcej na ten temat przeczytasz tutaj).

Jak stosować zakwas z Lactobacillus plantarum 299V?

Jak spożywać zakwas z buraków fermentowany Lactobacillus plantarum 299V? Można pić ok 2/3 – 1 szklanki dziennie. Dzieciom podajemy pół szklanki zakwasu. Lactobacillus plantarum 299V podawany regularnie zmniejsza tez ilość bakterii produkujących gazy jelitowe, będzie więc z czasem działał przeciwwzdęciowo. Na początku może u niektórych osób wywoływać sensacje żołądkowo – jelitowe – należy wówczas znacznie zmniejszyć ilość spożywanego zakwasu i stopniowo ją zwiększać w ciągu kolejnych 2 tygodni.

Przeczytaj więcej

1 Komentarz

GośćMajka 30 listopada 2023 - 19:29

Bardzo dziękuję napewno wypróbuje bo męczą mnie zaparcia 🙂
Pozdrawuam

Odpowiedz

Zostaw komentarz

dwa × dwa =